رفتن به مطلب
اطلاعیه شماره 1 مارککـــت ایران ادامه مطلب... ×

مقاله و تحقیق ارزشيابي شخصيت كودكان | روانشناسی | دانش جویی

15,000 تومان


11 تصویر

توضیحات تکمیلی این محصول

چكيده فصل اول:

نقاشي كودك يك پيام است، آنچه را كه او  نمي‎تواند به لفظ درآورد به ما انتقال مي‎دهد. بررسي و درك زبان نقاشي اطلاعات ارزنده‎ايي را در اختيار والدين و مربيان و روانشناسان و همه كساني مي‎گذارد كه خواهان درك و دريافت راز و رمز جهان كودك هستند، اكتشاف نظامدار اين قلمرو به آخرين دهه‎هاي قرن گذشته بازمي‎گردد و بر قوانيني متكي است كه خط‎شناسي نيز از آن سود جسته است.

بيان مسئله:

با توجه به گسترش پژوهشهاي تجربي در زمينه روانشناسي كودك به ويژه به كمك دانش رفتاري و داده‎هاي اساسي كه روانشناسي سنجشي در مورد پرورش سيستم عصبي و مركزي ارائه داده‎اند، نگرش بزرگسالان در جهات گوناگون رفتاري كودكان دستخوش تغييرات مختلفي شده است. بنا به تحقيق (ورپيلو) دو روند اساسي در توسعه و پيشرفت درك كودك مؤثر واقع مي‎شود كه يكي تشخيص شناخت اشياء و ديگري تمايز بين آنهاست.

اهداف پژوهش

 الف: استفاده از نقاشي به عنوان وسيله‎اي ساده براي سنجش رشد شناختي.

ب: به دست آوردن ارتباط بين جنسيت و رشد شناختي.

ج: به دست آوردن ارتباط بين سن و رشد شناختي.

 

اهميت پژوهش:

در عصر حاضر هر روز كه مي‎گذرد هنر كودكان اهميت بيشتري مي‎يابد و به خاطر تأثيري كه روانشناسي و علوم تربيتي از آن به عمل مي‎آورد همپاي ديگر هنرهاي مختلف رو به تكامل و پيشرفت است، هنر و نقاشي كودكان گواه راستيني بر حقايق اجتماعي و روانشناسي است.

فرضيه:

سطح تحول‎يافتگي (رشد شناختي) در دختران بالاتر از پسران است.

 

تعاريف عملياتي:

الف: تعريف رشد شناختي: رشد شناختي به تغييراتي مربوط مي‎شود كه در حوزه فعاليت ذهني روي مي‎دهد و احساس، ادراك، حافظه، تفكر، استدلال و زبان را شامل مي‎شود.

ب: تست آدمك رنگي: اين آزمون در سال 1977 توسط ژاكلين روآيه روانشناس فرانسوي ابداع و هنجارگزيني شده است.

 

ساير فرضيه‎ها:

1- بين نمرات مقياس سر دختران 6 ساله با نمرات سر پسران 6 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

2- بين نمرات مقياس سر دختران 7 ساله با نمرات سر پسران 7 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

3- بين نمرات مقياس سر دختران 8 ساله با نمرات سر پسران 8 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

4- بين نمرات مقياس سر دختران 9 ساله با نمرات سر پسران 9 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

5- بين نمرات مقياس طرح بدن دختران 6 ساله با نمرات طرح بدن پسران 6 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

6- بين نمرات مقياس طرح بدن دختران 7 ساله با نمرات طرح بدن پسران 7 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

7- بين نمرات مقياس طرح بدن دختران 8 ساله با نمرات طرح بدن پسران 8 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

8- بين نمرات مقياس طرح بدن دختران 9 ساله با نمرات طرح بدن پسران 9 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

9- بين نمرات مقياس طرح لباس دختران 6 ساله با نمرات طرح لباس پسران 6 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

10- بين نمرات مقياس طرح لباس دختران 7 ساله با نمرات طرح لباس پسران 7 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

11-بين نمرات مقياس طرح لباس دختران 8 ساله با نمرات طرح لباس پسران 8 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

12- بين نمرات مقياس طرح لباس دختران 9 ساله با نمرات طرح لباس پسران 9 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

13- بين نمرات كلي دختران 6 ساله با نمرات كلي پسران 6 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

14- بين نمرات كلي دختران 7 ساله با نمرات كلي پسران 7 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

15- بين نمرات كلي دختران 8 ساله با نمرات كلي پسران 8 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

16- بين نمرات كلي دختران 9 ساله با نمرات كلي پسران 9 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

17- بين نمرات كلي دختران 6 ساله با نمرات كلي دختران 7 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

18- بين نمرات كلي دختران 7 ساله با نمرات كلي دختران 8 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

19- بين نمرات كلي دختران 8 ساله با نمرات كلي دختران 9 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

20- بين نمرات كلي پسران 6 ساله با نمرات كلي پسران 7 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

21- بين نمرات كلي پسران 7 ساله با نمرات كلي پسران 8 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

22- بين نمرات كلي پسران 8 ساله با نمرات كلي پسران 9 ساله تفاوت معناداري وجود دارد.

23- بين نمرات كلي دختران با نمرات كلي پسران تفاوت معناداري وجود دارد.

24- بين نمرات كلي دختران با افزايش سن تفاوت معناداري وجود دارد.

25- بين نمرات كلي پسران با افزايش سن تفاوت معناداري وجود دارد.

نتايج به دست آمده براساس فرمول ‎t تفاوت معني‎دار رشد شناختي در دو گروه پسران و دختران را نشان مي‎دهد يعني دختران در اين تست برتري خود را نسبت به پسران نشان دادند و از فرضيات مطرح شده به جز فرضيات 22-21-19-17-9-6-5-2-1، فرضيات ديگر تأييد شدند.



سایر محصولات فروشنده mohsen را ببینید



بازخورد کاربر

نظرهای پیشنهاد شده

هیچ دیدگاهی برای نمایش وجود دارد.

برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید

برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید

ایجاد یک حساب کاربری

برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !

ثبت نام یک حساب کاربری جدید

ورود به حساب کاربری

دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید

ورود به حساب کاربری
  • کاربر مهمان , برای خرید و یا فروش محصولات دیجیتالی و قابل دانلود بایستی عضو خانواده مارککــت ایــران شوید

    عضویت در مارککت

  • محصولات مشابه

    • توسط mohsen
      جناب عبدالمطلب، پدر بزرگ پيغمبر (ص)، پس از آن که به کمال رشد رسيد و مناصب کعبه به او منتقل گرديد، چيزي نگذشت که فوق العاده عظمت يافته بر مردم مکه و قريش امير و مهتر شد، عبدالمطلب مردي چهار شانه، خوش سيما، اندکي چاق و پرتو جواني در چهره اش ميدرخشيد و مع الوصف تمام موهاي سرش سپيد بود.
      عبدالمطلب چنان بزرگي يافت که از بلاد و کشورهاي دور، به نزد او تحف و هدايا ميفرستادند، و هر که او را زنهار ميداد در امان بود، و چون عرب را داهيه اي پيش مي آمد، او را برداشته به کوه خثبير برده قرباني ميکردند، انجام حاجات خود را به بزرگواري او ميشناختند، ديگران خون قرباني خود را بر پيشاني بتها ميماليدند، اما او جز خداي يگانه چيزي را مورد ستايش قرار نميداد ...
       
      تولد نور
       نزديک به فجر صادق، مقارن اين حوادث، جناب آمنه ديد که ستاره هاي آبي، با دنباله هاي ارغواني، به پشت بام خانه اش ميريزند!، از اين تماشا مسرور شده بود که ناگهان ديد زنهايي نوراني اطراف بالينش نشستند، فکر کرد زنان قريشند، ولي متحير بود که چگونه خبر يافته اند که او در اين وقت ميخواهد وضع حمل کند!!
       
      دلايل نقلي:
      1- در مورد آمدن وحي خداوند و ملايك او شهادت مي دهند خداوند متعال مي فرمايد: ( لكن الله يشهد بما انزل إليك أنزله بعلمه و الملائكة يشهدون وكفي بالله شهيدا ) النساء: 166 )
      " هر چند كافران رسالت تو را انكار مي نمايند ) لكن خداوند بر آنچه ( قرآن ) بر تو نازل نموده گواهي مي دهد، اين خداوند است كه آنرا بر مقتضاي دانش خويش نازل كرده و فرشتگان نيز گواهي مي دهند، اما كافي است كه خداوند گواه باشد”.

       
      ايمان به پيامبران
       انسان مسلمان به اين موضوع ايمان و يقين دارد و كه خداوند از ميان بندگان خود پيامبراني را بر گزنده و قوانين و راه و رسم خود را براي ابلاغ شدن به مردم و اتمام حجت بر آنان، به آن پيامبران وحي نموده است. به همراه آنان نشانه هاي آشكاري را فروفرستاده و به وسيله معجزه از ايشان پشتيباني نموده است كه اولين آنا ن حضرت نوح و آخرينشان حضرت محمد - صلي الله عليه وسلم- مي باشد.  آن پيامبران هر چند انسان بوده و بسياري از امور بشري آنها را نيز شامل مي گرديده و براي مثال: غذا و نوشيدني مي خوردند، بيمار گرديده و بهبودي مي يافتند، گاهي چيزهايي را فراموش و گاهي اموري را بخاطر مي آوردند و قانون زندگي و مرگ آنان رانيز در بر مي گرفت، اما در عين حال كاملترين و گرامي ترين بندگان خداوند بودند، و ايمان هيچكس بجز به وسيله ايمان به آنان كامل نمي گردد، و براي اثبات اين امور به دلايل نقلي و عقلي زير توجه فرماييد.  
       
    • توسط mohsen
      از فرمايشات‌ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ است‌ در باب ارواح كه‌:
      فَإنَّ الْغَايَةَ أَمَامَكُمْ، وَ إنَّ وَرَآءَكُمُ السَّاعَة اروحَ تَحْدُوكُمْ. تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا، فَإنَّمَا يُنْتَظَرُ بِأَوَّلِكُمْ ءَاخِرُكُمْ [114].
      «اي‌ مردم‌! لقاء خدا، نتيجة‌ اعمال‌، بهشت‌ و دوزخ‌، در جلوي‌ شماست‌ و مرتّباً روح شما بسوي‌ آن‌ حركت‌ مي‌كند و بدان‌ نزديك‌ مي‌شود. و آن‌ ساعت‌ مرگ‌ و اجل‌ پشت‌ سر شماست‌ و با آواز حُدِي‌ شما را ميراند و به‌ آن‌ غايتي‌ كه‌ در پيش‌ داريد مي‌رساند.»
      (همانطور كه‌ براي‌ شتر در راههاي‌ طولاني‌ و بيابانهاي‌ گرم‌، براي‌ آنكه‌ طول‌ راه‌ را حسّ نكند و اين‌ مسافت‌ را طيّ كند ساربانان‌ آواز حُدِي‌ مي‌خوانند تا بالاخره‌ شتر را به‌ مقصد رسانيده‌، بارش‌ را برزمين‌ گذارند؛ أميرالمؤمنين‌ عليه‌ السّلام‌ اجل‌ را به‌ آواز حُدي‌ تشبيه‌ مي‌فرمايد كه‌ از پشت‌ سر دائماً در گوش‌ انسان‌ مي‌نوازد تا بالاخره‌ او را وارد در اين‌ منزل‌ بگرداند.)
      تَخَفَّفُوا تَلْحَقُوا. «بار خود را سبك‌ كنيد تا برسيد.»
      ميفرمايد: ارواح‌ انبياء و ائمّه‌ و اولياء و پاكان‌ همه‌ رفتند و در منازل‌ خود در بهشتها مسكن‌ گزيدند، ارواح‌ مخلَصين‌ و مقرَّبين‌ همه‌ در مقصود آرميدند و قافله‌ به‌ منزل‌ رسيد؛ اي‌ بندگان‌ خدا! شما چرا معطّليد ؟ بار گناه‌، علاقه‌هاي‌ مادّي‌ و شهوي‌ فراوان‌ شما را خسته‌ و معطّل‌ نموده‌ و منضجر و كسل‌ كرده‌ است‌.
      آنها را بريزيد، ريشة‌ علائق‌ را ببريد، خود را سبك‌ كنيد تا بدين‌ قافلة‌ رحمت‌ و لقاءِ الهي‌ خود را برسانيد و عقب‌ نيفتيد.
    • توسط mohsen
      مقدمه: جايگاه اخلاق در جهان معاصر:
      در عصري زندگي مي‌كنيم كه تنظيم روابط اجتماعي بر اساس اصول اخلاقي اهميتي فوق‌العاده پيدا كرده است. زندگي، آسايش و حرمت شخصي هر يك از ما، بيش از پيش، در گرو آن قرار دارد كه اصول اخلاقي تا چه حد به طور عمومي مورد رعايت قرار مي‌گيرند. در بسياري از عرصه‌هاي نوين كار و زندگي اگر انسان‌ها نخواهند به احكام اخلاقي وفادار بمانند هيچ نيرويي براي بازداري آنها از تجاوز به حقوق يكديگر وجود ندارد. همبستگي جماعتي و قومي و قوام زندگي اجتماعي نيز ضعيف‌تر از آن است كه افراد را به يكديگر مرتبط سازد و انسان‌ها بيش از پيش به صورت افراد مجزا، مستقل و بي اعتنا نسبت به يكديگر درآمده‌اند.
       
      رشد ملاك‌هاي اخلاقي:
      تاريخ اخلاقيات حركتي است از يك وحدت شكل تقريباً بي چون و چرا در سلوك و رفتار به يك مسئوليت دايم التزايد شخصي. آن روزها دير زماني است سپري شده‌اند كه نويسندة اخلاقيات مي‌توانست زندگي اقوام ابتدايي، يا حالت به اصطلاح فطرت را هر طور كه دلش مي‌خواست تفسير كند و نظر ساده لوحانه‌اي كه مي‌گفت انسان وحشي بر خلاف انسان متمدن زندگي بهتر يا بدتري در يك حالت آزادي نسبي داشته، به كلي متلاشي شده است.
       
      هدف پژوهش:
      مسأله تحول اخلاقي – اجتماعي با فرايند اجتماعي شدن يا جامعه‌پذيري و همنوايي همبستگي زيادي دارد. جامعه‌پذيري و همنوايي دو زاويه دارد؛ يكي شيوه‌ها و الگوهايي است كه متوليان جامعه براي دروني كردن يا آموزش دادن هنجارهاي اقتصادي، عرفي، حقوقي، اجتماعي، فرهنگي و اخلاقي به كار مي‌گيرند.
      ديگر اين‌كه اين الگوها بايد از سوي كسي آموخته شود و فرد بخصوصي بايد با اين الگوها خود را انطباق دهد و سازگار كند. در جامعة ما در آموزش عمومي و اختصاصي مقولة اجتماعي شدن، از هر دو زاويه نقص آشكاري وجود دارد. چنين آموزشي نياز فردي جامعه است و براي فرهنگ‌پذيري لازم است.
      اگر آموزش فرهنگ‌پذيري وارد يك فراسة عملي آموزشي شود، در حد بسيار وسيعي از تعارض‌ها كاسته شده و يك وفاق فرهنگي – اجتماعي بر مبناي معيارهاي عام و پذيرفته شده، به وجود مي‌آيد.
    • توسط mohsen
      اضطراب اجتماعي اضطرابي است كه خصوصاً هنگام برخوردهاي اجتماعي متقابل افراد با يكديگر بوجود مي‌آيد افرادي كه از اضطراب اجتماعي رنج مي‌برند با افزايش مسائل رواني، ناتواني در تمركز حواس و حالتهاي عصبي روبرو هستند . اشخاص دچار اضطراب اجتماعي به منبع ناراحتي خود كه برخوردهاي اجتماعي است كه اكنون يا بزودي با آن مواجه خواهند شد آگاه هستند.
      اگر چه هر كسي گاهي حداقل كمي از مصاحبه‌اي كه قرار است در آن شركت كند دچار حالت عصبي مي‌شود. در واقع يعني هر يك از ما در اضطراب اجتماعي قرار مي‌گيريم ، اضطراب اجتماعي مانند خيلي از مسائلي است كه روانشناسان و محققين ارتباطات در آن به تحقيق مشغول هستند.
       
      بيان مسئله(موضوع تحقيق)
      » ويژگيهاي اشخاص مبتلا به اضطرابهاي اجتماعي«
      اشخاصي كه از اضطرابهاي اجتماعي رنج مي‌برند در موقعيتهاي اجتماعي كه قرار مي‌گيرند دچار مشكل مي‌شوند. اين اشخاص مي‌گويند هنگاميكه مجبور به گفتگو با ديگران هستند دچار حالت عصبي و احساس نامطلوبي مي‌شوند.(CHEEK , BUSS1981)
      آنان به نظر ديگران نسبت به خودشان توجه دارند. آنان وقتي كه با افراد جديد آشنا مي‌شوند و يا مجبور هستند در مقابل حضار صحبت كنند خيلي خجالتي مي‌شوند.
    • توسط mohsen
      در دنياي  امروزه هيجانات ، تنش ها ، عصبيت ها وعوامل متعددي از اين قبيل حاكم بر زندگي روزمره افراد هستند .                            
      هر كدام از افراد جامعه امروزي در برخورد مستقيم با انواع استرسها و شرايط عصبي قرار دارند .محيط زندگي اجتماعي ، خانواده وهر آنچه فرد با آن در ارتباط است ميتواند بعنوان عامل تنش زا جريان زندگي اورا به سمت بحرانها ونگرانيها سوق دهد .
      امروزه تجارب تنش زا ناخواسته عكس العمل افراد را تعيين مي كنند . بدين ترتيب كه وقتي فردي يك تجربه ناخوشايند واسترس همراه با آن را دريافت مي كند واكنش منفي بصورت اضطراب خود كم بيني ، افسردگي وغيره را از خود بروز مي دهد . زيرا قدرت برخورد مقابله طبيعي با مشكلات را در نيافته وشايد نمي تواند كه دريافت صحيحي ا زموقعيت خود داشته باشد .
       
      هدف تحقيق
      انسانها در جامعه امروزي در معرض انواع تنش ها و فشارها قرار مي گيرند . فشارهايي كه با پيشرفت جوامع در زمينه تكنولوژي وصنعت به مراتب بيشتر شده وموجبات بروز مشكلات جسمي و روحي فراواني را براي افراد فراهم مي آورد . فشارها ومعضلات عديده اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي سبب مي شود كه وجود انسان سريعتر از گذشته فرسوده گردد وروان حساس آدمي زودتر در معرض انواع بيماريها قرار گيرد بخصوص دراين ميان تولد كودكان استثنايي مشكل را دو چندان كرده است ...
       
      فعاليت فارماكولوژيك :
      بنظر مي رسد بنزوديازپينها در سيستم عصبي مربوط به گاما آمينوبوتيريك اسيد ( (GABA وگلين كه دو نورترانس ميتر مهاري اساسي درمغز ونخاع شوكي هستند موثر واقع مي گردد فعاليت آرامبخش بنزويازپينها كه تا حدودي با باربيتوراتها وساير آرامبخشها مشترك است ممكن است مربوط به گيرنده هاي( (GABA درمناطق مختلف مغز باشد اخيرا شناسايي گيرنده هاي بنز وديازپين درمغز ، زمينه تازه اي براي پژوهش گشوده است خاصيت ضد اضطراب اين داروها ( مجزا از تاثير آرامبخش ) ممكن است مربوط به اين گيرنده باشد .
       
      جامعه آماري :
      جامعه اي كه تحقيق روي آن صورت گرفته معلمان ودبيراني هستند كه در مدارس عادي زينب ، كميل و مفيد
      ومدارس استثنايي ايمان ، پيوند و آزادي مشغول به تدريس بوده اند .
       
      آزمودنيها
      نمونه مورد بررسي در اين پژوهش شامل 30 نفر از معلمان مدارس استثنايي و 30 نفر از معلمان مدارس عادي در شهرستان كرج بوده اند ، كه مجموعا آزمودنيهاي ما را 60 نفر از افرادي تشكيل مي دهندكه همگي ميانگين سني آنها بين 25 تا 35 سال بوده وتمامي داراي وضعيت اقتصادي متوسط مي باشند وسابقه شغلي همگي آنها بيشتر از 2 سال مي باشد .
       
      روش واجراي آزمون افسردگي :
      مقياس بصورت يك پرسشنامه است در اين پرسشنامه چندين گروه سوال وجود دارد وهر سوال بيان كننده حالتي درفرد است پژوهشگر بايد سوالهاي هر گروه را به ترتيب وبا دقت بخواند سپس سوال بيان شده يك پاسخ انتخابي دارد كه بهتر از ديگر سوالات احساس كنوني فرد مورد تحقيق را بيان مي كند.
      معيني آنچه درست در زمان اجراي ، آزمون حس مي كند پس از آن دو رعد مقابل آن سوال يك دايره است كه باعلامت زدن تشخيص داده مي شود اگر در يك گروه چند سوال را وصف حال فرد داشتيم ، در انتخاب آزمودني از سوالات بيشترين عدد را در استنتاج آماري مورد بررسي قرار مي دهيم .
       
      3- پرسشنامه آزمون افسردگي :
      پرسشنامه آزمون از 13 قسمت مجزا ساخته شده است كه به ترتيب حروف لاتين از قرار زير است :
          A-      غمگيني
          B-       بدبيني
          C-       احساس شكست خوردگي
          D-      نارضائي
           E-       احساس گنهكاري
           F-        از خود بيزاري
          G-      خود آزار رساني
          H-      كناره گيري
            I-         بي تصميمي
            J-         تيز خود پنداري
          K-      دشوار در كار
           L-       خستگي پذيري
         M-      بي اشتهايي
       
      4- مزايا ي آزمون افسردگي :
      دراجراي اين آزمون به درجه افسردگي فرد پي مي بريم وميتوان نسبتا به نتيجه درستي دست يابيم وبعلت خلاصه بودن در عين حال كامل وجامع بودن در كار برد به موقعيتهاي قابل توجهي ميرسيم . و در اكثر بيماران رواني از گروههاي بيماران اختلال دو قطبي وافسردگي وانواع آن كاربردهاي فراواني دارد وعلت را مي توان جامع بودن تمام ابعاد لازم خلق ومنش كه دچار اختلال شده است .
       
    • توسط mohsen
      آثار منثور و منظوم ادبيات کلاسيک ايران که در طي نزديک به هزار سال پديد شده بسيار متنوع است . اين آثار بي شک در عين حال اسناد معتبري است براي شناخت تاريخ ده سده ي اخير کشور ما و به طور کلي براي آشنايي دقيق با جامعه ي سنتي ايران که بسي بيش تر از اين ده سده با تغييرات کمابيش در اين آب و خاک دوام آورده و آميزه اي از نظام اربابي ـ رعيتي، غلام داري و پدر سالاري همراه با استبداد شرقي و نظام خراج بوده است.
       فقر و ثروت
      خطه ي ايران پيوسته کشوري غني و سرشار از محصولات طبيعي و صنعتي بوده و اين سخنان مفاخره آميز اسدي توسي در گرشاسب نامه را نبايد حمل بر اغراق کرد:
      ز کان شبه و ز کل سيم و زر / ز پولاد و فيروزه و از گهر هم از ديبه و جامه گونه گون / به ايران همه هست از ايدر فزون ولي اين سرزمين ثروت خيز به علت نظام هاي اجتماعي ظالمانه اي که در آن برقرار بوده است نعمات خود را ارزاني کساني که آفرينندگان ثروت بودند نمي داشت. در کتاب «آداب السلطنه و الوزاره» تصريح مي شود که:
      « زمين گنج پادشاه است و کليد آن به دست رعيت ». و در حق رعيت نيز مثل سايري بود که مي گويد: « قالي را تا بزنيد گرد پس مي دهد و رعيت را تا بزنيد پول » حتا پيش از «کته» و «تورگو» اقتصاددانان فيزيوکرات سده ي هجدهم ميلادي که بر خلاف «مرکانتليست ها» يا سوداگران ( که بازرگاني را منبع ثروت مي شمردند) طبيعت و زمين را چنين منبعي مي انگاشتند، در آثار شاعران ما به اهميت اين موضوع به مثابه منبع عمده ي ثروت توجه شده است.
       
      نظامي مي گويد :
      فراوان خزينه فراوان غم است / کم اندوه آن را که دنيا کم است سعدي آسودگي بي چيزان و مُغِلان را بدين شکل توصيف مي کند: نه بر اشتري سوارم نه چو خر به زير بارم / نه خداوند رعيت نه غلام شهريارم غم موجود و پريشاني معدوم ندارم / نفسي مي کشم آسوده و عمري به سرآرم و نيز مي گويد :
      قارون گرفتمت که شدي در توانگري / سگ نيز با قلاده زرين همان سگ است و شاعر ديگري نداري را لباس عافيت مي داند نه دارايي را: چنين زربفت وقت سوختن گفتار به دارايي / ندارايي لباس عافيت باشد نه دارايي  
      «سيم» به اقتضاي آن که پول طلا بوده يا نقره به کار مي رفته و گاه خود واژه ي «زر» به معناي اعم پول است. واحدهاي مشهور پول در ايران که از دوران پيش از اسلام مرسوم بوده عبارت است از: دينار، درهم، پشير، دانگ و تسو . دينار که پولي بود از طلا و از ريشه لاتيني Denarius مي آيد و در آغاز اسلام شکل و طراز ما قبل اسلامي آن حفظ شد و سپس از زمان عبدالملک مروان يک « رفرم پولي» انجام گرفت و سکه ها رنگ اسلامي به خود گرفت.
    • توسط mohsen
      امپراتوري روم : (395م-27ق.م)
      مرگ سزار جمهوري را نجات نداد. آنتوان معاون سزار و اكتاويان(پسر خواندة سزار) با هم متحد شده و جمهوري طلبان را در جنگ فيليپ مقهور ساختند.
      بعد از آن آنتوان و اكتاويان، فاتحين مملكت، روم را بين خود تقسيم كردند. مغرب نصيب اكتاويان شد كه بخوبي از عهدة ادارة آن برآمد، مشرق به آنتوان رسيد كه به خوبي نتوانست از عهدة ادارة آن برآيد.
      بالاخره ميان آنتوان و اكتاويان براي نفوذ و غلبة مطلق كشمكش درگرفت، اكتاويان در جنگ آكتيوم1بر آنتوان غالب گشت و صاحب اختيار منحصر به فرد مملكت روم شد. فتح وي به عصر جنگهاي داخلي و به دورة جمهوريت خاتمه داد.(ماله، 1362، ص 198)
      اكتاويان به اشكال مختلف، در عين اينكه به دليل نفرت و بي‌اعتمادي مردم روم نسبت به عناويني چون ديكتاتور يا پادشاه، از اين عناوين حذر مي‌كرد، قدرت مطلق يك ديكتاتور را داشت. در عوض، او مي‌خواست تصوير خيرخواهانة ناجي و محافظ مردم را داشته‌باشد. در سال 27 ق.م، او به عنوان افتخاري امپراتور سزار اوگستوس، به معناي «حاكم و ظفرمند بزرگ» مفتخر شد. اما اكتاويان هرگز خود از عنوان امپراتور استفاده نكرد و اصطلاح شهروند درجة اول را ترجيح مي‌داد. نام او هرچه بود در عمل اولين نفر از فهرست بلندبالاي امپراتوران روم بود. با آغاز حكومت او، روم و ايالات آن امپراتوري روم نام گرفت.(ناردو، 1383،ص130)
      هنر و ادبيات در عصر آگوست:
      با آ‌غاز امپراطوري روم اوگستوس كه تصميم گرفته بود حكومتي خلل‌ناپذير برپا كند فرماندهي ارتش و اداره امور مالي امپراطوري را خود شخصاَ عهده‌دار شد و ساختمان جديد و  باشكوه شهر روم را آغاز كرده تا چهره‌اي پرشكوه به واقعيت امپراتوري ببخشد. درواقع آگوست شهر آجري روم را به شهري مرمرين تبديل كرد. روم پايتخت امپراتوي آگوست مهمترين شيء مورد توجه و محبت او بود. در آنجا بود كه وي درخشنانترين بناهاي يادگاري را برپا كرده و بزرگترين نفوذ را در امور فرهنگي بكاربرد.( رائل، 1349، ص 25).
      - تيبريوس: ( 37-14 م)
      بعد از مرگ آگوست پسرخوانده او يعني تيبريوس از طرف سنا به رتبة امپراتوري نائل گشت. تيبريوس بسيار خوب حكومت مي‌كرد و تمام كارهاي خود را براياداره‌كردن ايالات صرف مي‌نمود رفتا ر مأمورين را مواظب و مراقب بود و به ايشان يادآوري مي‌كرد كه:« چوپان خوب پشم ميشهاي خود را مي‌پيچد ولي پوست آنها را نمي‌كند.» در عهد سلطنت او صلح و سكوت در سرتاسر مملكت امپراتوري حكفرما بود. فقط در گل طغيان كوچكي بروز كرد كه آن را نيز بآساني سركوب كرد.علاوه بر اين تيبر براي هيچ جنگ تعرضي حاضر نگشته وسپاهيان خود را تا سرحد رن عقب نشاند. ( ماله، 1362، صص 222، 223).
      اجتماع رومي:
      اجتماع رومي به دو طبقه تقسيم مي‌شد. ساختار اجتماعي رومي از اوان دوران جمهوري به نحو قابل ملاحظه‌اي در دوران امپراتوري تغيير كرد. در دوران جمهوري همگي شهروندان، بي‌توجه به ثروتشان از نظر قانون برابر بودند. دومين قرن امپراتوري شهروندان روم را به دو طبقه تقسيم كردند. طبقه بالا شامل سناتورها، بازرگانان موفق،نظاميان سابق و كاركنان دولت و در رأس اين طبقه بالا گروه كوجكي از مالكين ثروتمند قرار گرفته بودند كه به آنها خانواده‌هاي سناتوري گفته مي‌شد. طبقة پست شامل زارعان، صنعتگران، بازرگانان خرده پا و فقراي شهري بود و در پائين‌ترين سطح اين طبقه بردگان قرار داشتند.
    • توسط mohsen
      در چهاردهم جولای 1789 میلادی، جماعتی از گرسنگان به زندان «باستیل» در پاریس، حمله کردند. فقرای پاریس که سان کولوت نامیده می شدند، از سیاستهای لویی شانزدهم، پادشاه فرانسه، به خشم آمده بودند. لویی که با بحران مالی شدیدی دست به گریبان بود، از مجلس طبقات عمومی در خواست کرد تا مالیاتها را افزایش دهد. این امر، موجب بروز انقلاب فرانسه گردید و به مدت 10 سال این کشور دچار هرج و مرج شد. لویی شانزدهم در سال 1792 اعدام شد و سرانجام، در سال 1799، هنگامی که ژنرال ناپلئون بناپارت به قدرت رسید، انقلاب پایان پذیرفت.
      گیوتین
      در 1791، در سال پس از انقلاب فرانسه، حکومت دستگاه جدیدی را برای اعدام در ملاء عام به خدمت گرفت. این دستگاه که گیوتین نامیده می شود برای قطع سرانسان با سرعت و بدون درد، طراحی شده بود. اما بزودی تبدیل به سمبول خوفناک دوره وحشت گردید.
      مالیاتهای سنگین
      رعایا و مزرعه داران تنگدست می بایست مالیتهای سنگینی پرداخت می کردند و کارگرانی که در شهرها زندگی می کردند نیز همانند آنان در فقر و فلاکت می زیستند. اشراف زادگان وکشیشان مالیات اندکی پرداخت کرده و اغلب یا کار نمی کردند و یا بسیار کم کار می کردند. در سال 1788 افزایش قیمت مواد غذایی بر اثر برداشت اندک محصولات کشاورزی ، بسیاری از مردم فقیر را ناتوان از پرداخت مالیاتهایشان نموده بود.
    • توسط mohsen
      تاريخچه
      جريان ارزيابي بايد با يك مصاحبه از بيمار و يا مراقبين او شروع شود. نظر آنها در مور ميزان و شدت آبريزش دهان بايد به عنوان هدف ارزيابي اخير و همچنين به عنوان قياسي براي ارزشيابي تاثير درمان ثبت شود. اطلاعات مربوط به تاثير اجتماعي آبريزش  دهان بر فرد بايد مورد توجه قرار گيرد. آگاهي فرد از اين مشكل و همچنين انگيزه او براي تغيير اين رفتار بايد ارزيابي شود.
       
      توصيف آبريزش دهان
      آلاير، بلاسكو، هابرفلنر (2002) و كريسدال و وايت (1989) روشهايي را براي توصيف آبريزش دهان پيشنهاد كردند. آنها اظهار كردند كه آبريزش دهان خفيف زماني است كه بزاق روي لبها بماند. آبريزش دهان متوسط موقعي است كه بزاق روي لبها و چانه ديده شود. وقتي بزاق از لبها و چانه روي لباس بريزد، آبريزش دهان ، شديد است و آبريزش  دهان عميق زماني است كه بزاق روي كتاب، ميز يا ساير چيزهايي كه جلوي فرد است بريزد.
       
      ارزيابي زباني [1]
      ارزيابي عملكرد زباني بايد با توانايي هاي فرد شامل ميزان مشكل حركتي او، هماهنگ باشد. اين مورد براي فراهم كردن يك برنامه درماني مناسب، مهم است. براي يك كودك يابزرگسال دچار مشكل حركتي خفيف و توليد گفتار طبيعي يا ديزارتري خفيف ارزيابي استاندارد رسمي مي تواند انجام شود. بالعكس، براي فردي كه دچار مشكل در پاسخگويي از طريق گفتار يا اشاره كردن است، ارزيابي با چالش هاي فراواني همراه است. بخشهايي كه در ادامه خواهد آمد شامل پيشنهاداتي است براي ارزيابي بيماراني بامشكل حداقل متوسط در حركات ظريف و ديزارتري متوسط .
       
      نوزادان و كودكان
      چه كسي؟ نوزاد يا كودك دچار فلج مغزي
      چه مواردي؟ ارزيابي توانايي هاي زباني
      چرا ؟ براي تعيين اينكه آيا رشد زباني فرد با توجه به سن تقويمي و سطح شناختي او طبيعي است يا غير طبيعي
      چگونه ؟ گزارش والدين؛ مشاهده تعاملات كودك و والدين؛ روشهاي ارزيابي رسمي و استاندارد
       
      بزرگسالان
      چه كساني؟ بزرگسالان دچار فلج مغزي
      چه مواردي ؟ ارزيابي توانايي هاي زباني
      چرا؟ براي تعيين اينكه آيا رشد زبان با توجه به سن تقويمي و سطح شناختي فرد طبيعي است يا غير طبيعي
      چگونه ؟ گزارش والدين؛ مشاهده تعاملات والدين و كودك؛ روشهاي ارزيابي رسمي استاندارد شده .
      ارزيابي عملكرد زباني بزرگسالان مثل نوزادان و كودكان مي تواند از طريق مصاحبه با والدين يا مراقب او و يا از طريق ارزيابي مستقيم صورت گيرد. اگر فرد زبان بياني داشته باشد، بايد يك نمونه گفتاري شامل حداقل 50 گفته از او گرفته شود و مطابق با روشهاي ارائه شده توسط ميلر (1981) مورد تحليل قرار گيرد. در ارزيابي مستقيم ، ممكن است فرد توانايي پاسخگويي كلامي يا اشاره كردن را نداشته باشد و به همين دليل تغييراتي در شيوه پاسخگويي اعمال شود مثلاً از جهت نگاه يا اشاره كردن به اعداد براي انتخاب يك تصوير از بين 4 تصوير استفاده شود. با اين وجود ، هر تغييري كه در شيوه پاسخگويي صورت گرفته ، بايد در گزارش نتيجه آزمون آورده شود. جدول 4-2 ليستي از آزمونهايي را ارائه مي دهد كه مي تواند براي افراد دچار درگيري حركتي متوسط تا شديد و ديزآرتري متوسط تا شديد مناسب باشد. البته اين ليست، يك فهرست كامل از تمام ارزيابيهاي زباني موجود، نيست.
    • توسط mohsen
      BCG قديمي ترين واكسني است كه هنوز از آن استفاده مي شود و تا به حال به حداقل 4 بيليون فرد داده شده است و استفاده از آن به صورت رويتن از سال 1960 آغاز شده است در همة كشورها به جز Netherland  و united state . هنوز به رقم استفاده گسترده ازBCG ، سل به عنوان عامل مرگ زيادي در جهان باقي مانده است و بيان ميشود كه حدود% 3/1 مردم جهان در حال حاضر به مايكوباكتريوم توبركلوزيس مبتلا هستند و سالانه 2 تا 3 ميليون مرگ ناشي از اين ارگانيسم وجود دارند . گرچه بسياري از كشورهاي پيشرفته راههايي را براي كنترل آن پيدا كرده اند اما بروز اين بيماري در بسياري از مناطق فقير جهان هنوز رو به افزايش است . اثر اين واكسن در افراد مختلف بسيار متفاوت است .
       
      دو پزشك فرانسوي يعني calmette  و Guaerin مطالعاتشان را روي واكسن توبركلوزيس در سال 1908 آغاز كردند . شاخه اي كه آنها براي. مطالعه انتخاب كردند مايكوباكتري Bovis ازيك گاو با uberaulous mastit (آبررسي پستان) (بيماري سا پستان)  بود . ارگانيسم هر 3 هفته براي 13 سال ، 231 سيكل كشت داده شد .
       
      Dosage:
      دوز پيشنهادي BCG برحسب شاخة BCG و سن تجويز آن متفاوت است. روزي براي هر شاخه استفاده مي شود كه اثر حفاظتي بالا و عوارض موضعي كمي داشته باشد. به طور كلي به نوزادان تازه متولد شده نصف دوز استاندارد داده مي شود. بيان شده كه اگر واكسيناسيون BCG در كودكان از هفتة اول تولد به ماه نهم زندگي بيفتد، ميزان حساسيت ايمونوژني آنها بسيار بالاتر خواهد بود.
       
      Route of administration:
      به طور كلي بهترين روشي كه براي واكسيناسيون BCG در نظر گرفته شده است اينترا درمال است چون و تزريق آن قابل كنترل است. مكانهايي زيادي در بدن مي توانند براي واكسيناسيون استفاده شوند ولي شايعترين محل، منطقه دلتوئيد در بازوست متأسفانه تزريق اينترا درمال ممكن است در نوزادان سخت باشد مخصوصاً وقتي كه نوزادان زيادي به سرعت نياز به انجام واكسيناسيون داشته باشد. ميزان واكنش موضعي شامل زخمها و lymphadenitis در متد اينترادرمال بالاتر است نسبت به ساير روشها.
  • محبوبترین محصولات مارککـــت ایـــران

    محصولی در این هفته دریافت نشده است.

    محصولی در این ماه دریافت نشده است.

  • محصولت تجاری مارککـــت

  • محصولت رایگان مارککـــت

×